Fotowoltaika


POLSKI SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY ????????

Od przedstawionej wizji polskiego samochodu elektrycznego minęły prawie dwa lata i fani motoryzacji są coraz bardziej zniecierpliwieni brakiem konkretnych efektów mocno nagłośnionego programu.

Na razie jedynym sukcesem patronującej temu przedsięwzięciu spółki było przeprowadzenie w 2017 roku konkursu na „wizualizację nadwozia” rodzimego elektryka, w którym nagrodzono cztery projekty. Produkcja polskiego samochodu elektrycznego po tym, jak rząd przyjął Plan Rozwoju Elektromobilności jest w zasadzie przesądzona. Z zapowiedzi wynika, że prototyp auta będzie gotowy w 2018 r., zaś jego seryjna produkcja (docelowo 100 tys. sztuk rocznie) rozpocznie się około 2021 r. , a w 2025 r. w Polsce ma być milion pojazdów elektrycznych wyprodukowanych przez ElectroMobility Poland.

Spoglądając na wdrażanie elektromobilności w innych krajach, założenia co do rynku krajowego nie napawają optymizmem. Kanclerz Merkel ogłaszając w 2008 r. plan miliona samochodów elektrycznych na niemieckich drogach, dała na realizację 12 lat. W 2016 r. na terenie Niemiec jeździło 25 tysięcy samochodów elektrycznych. Obecnie mówi się o 500 tys. szt. Aut. Cel ma być osiągnięty poprzez dopłaty do ekologicznego transportu. Rząd Merkel przeznaczył na to miliard euro.

Barak Obama zapowiedział w 2007 r. że w ciągu siedmiu lat po drogach USA będzie jeździło milion ‘elektryków”. W 2015 r. po amerykańskich drogach jeździło 400 tys. elektrycznych aut, głównie dzięki samochodom Tesli. W ciągu pierwszej połowy 2018 roku zarejestrowano w Polsce 273 045 nowych samochodów osobowych. Z tej liczby 294 sztuki stanowią samochody czysto elektryczne. To nadal niewiele, ale ponad dwukrotnie więcej niż rok wcześniej.

Samochody elektryczne wymagają ogromnych inwestycji i czasu, aby osiągnąć taki poziom zaawansowania, dzięki którym staną się atrakcyjną alternatywą dla pojazdów spalinowych.

Tesla do 2020 r. zainwestuje 5 mld dol. w fabrykę samochodów elektrycznych na pustyni w Nevadzie (z jej taśm docelowo ma zjeżdżać 300 tys. aut rocznie). Niemiecki Volkswagen w ubiegłym roku na same badania i rozwój wydał 15,3 mld dol., a jego styliści i inżynierowie nad każdym nowym modelem pracują przez 7–8 lat. Zaprojektowanie od podstaw nowego Volvo XC90 pochłonęło 11 mld dol. Koreańczycy z Kii i Hyundaia pracowali nad swoją reputacją przez 40 lat, a w strategii 2017–2020 założyli, że na badania i rozwój oraz budowę nowych zakładów na całym świecie wydadzą 73 mld dol. To oznacza, że średnio dziennie będą inwestowali 50 mln dol.

W aspekcie powyższego fakty dotyczące polskiego samochodu elektrycznego nie są optymistyczne. My chcemy dojść od 0 do 100 tys. w cztery lata, nie mając nawet lokalizacji pod fabrykę, o fabryce nie wspominając. Mercedes na swój zakład na Węgrzech wydał 548 mln euro. Podobną sumę marka zainwestuje w Jaworze pod Wrocławiem, gdzie będą powstawały wyłącznie silniki. Zaś Volkswagen przeznaczył równowartość około 2,5 mld zł na uruchomienie produkcji modelu Crafter we Wrześni.

Plan stworzenia polskiego samochodu nie jest zły. Problem w tym, że chcemy wszystko mieć w cztery latana co inne koncerny pracowały przez dziesięciolecia i osiągnąć to kapitałem zakładowym 10 mln złotych.

Tekst Tadeusz Chmiel

______________________________________________________________________________________________________________________________________

ROZWÓJ FOTOWOLTAIKI NA POPDKARPACIU

 

Z inicjatywy oddziału SEP w Rzeszowie oraz Dziekana Wydziału Elektrotechniki i Informatyki i Dyrekcji firmy ML System w Jasionce zostało zorganizowane w dniu 28.10.2014r bardzo interesujące spotkanie dotyczące fotowoltaiki.

Tym razem spotkaliśmy się w zakładzie ML System w Jasionce , który specjalizuje się w badaniach i produkcji ogniw fotowoltaicznych.

Dyrektor Dawid Cycoń z firmy ML System przedstawił działalność zakładu oraz pokazał zwiedzającym możliwości badawcze i produkcyjne zakładu.

Szczególne wrażenie na uczestnikach zrobiło laboratorium badawcze , bardzo nowoczesne w skali kraju i zapewne w skali Europy środkowo – wschodniej.

Było to interesujące spotkane ludzi nauki z przemysłem. To spotkanie będzie mieć dalszą kontynuację , gdyż Dziekan Wydziału EiI prof. Grzegorz Masłowski oraz V-ce Dziekan Wydziału Chemii podjęli inicjatywę dalszego rozwijania współpracy w tematyce fotowoltaiki

Między Politechniką Rzeszowską a firmą ML System.

 

Tekst i zdjęcia :

Bolesław Pałac



Wszelkie Prawa Zastrzeżone ©2017 SEP
Copyright ©2017 SEP Rzeszów